Eğitim Programlarının Bileşenleri
EĞİTİM PROGRAMI
Eğitim ve öğretim programları temelde öğrencilere hangi hedef davranışların kazandırılması arzulandığını gösteren planlardır.Genellikle, ders içi öğretme öğrenme etkinliklerine dayanır. Eğitime dayalı bir program kapsamında göz önünde bulundurulması gereken önemli hususlar aşağıda verilmiştir.
1. Hedef davranışlar
2. Öğretme şekilleri
3. Ders dışı etkinlikler
4. Rehberlik kişilik hizmetleri
5. Sağlık hizmetleri
6. Yönetim ve işleyiş
PROGRAM ÖĞELERİ
Programın öğeleri üç ana başlık altında toplanmıştır.
1. Hedefler
2. Eğitim durumları
3. Değerlendirme süreci
1. Hedefler
Eğitimde hedefler uzak hedefler ve yakın hedefler olarak ayrılmaktadır.Başka bir ifadeye göre ise genel ve özel hedefler olarak ayrılabilmektir.
a. Uzak Hedefler Bir ülkenin eğitimim uzak hedefleri o ülkedeki siyasal, politik, yapıyla yakından ilgilidir. Ülkenin genel politik hedefleri göz önünde bulundurularak bireylere verilecek genel hedefleri belirlenir.
b. Özel Hedefler Özel hedefler öğrenciye kazandırılacak tüm davranışları kapsamaktır. Genel ve uzak hedefler öğrenciye özel hedefler yoluyla ulaşılır.Bu durum eğitim programının tümdengelimci bir özelliğe sahip olduğunu da gösterir.
2. Eğitim Durumları Hedefler belirlenip davranışlar şeklinde ifade edilmelidir.Bu ifade edilen davranışları geliştireceği var sayılan eğitim durumlarının neler olacağı ve nasıl düzenleneceği ortaya konulmalıdır.
3. Değerlendirme Süreci Öğrenci istendik davranışların ortaya çıkıp çıkmadığını belirlemek yoluyla sürece sürekli geri iletim verme işi değerlendirme olarak adlandırılır.
PROGRAMIN DAYANDIĞI TEMELLER
Programlar ne, niçin, ne zaman, kim ve ne sorularının meydana getirdikleri temeller üzerinde otururlar. Programın dayandığı temeller altı ana başlık altında toplanmaktadır .Bunlar:
1. Sosyal temel
2. Psikolojik temel
3. Felsefi temel
4. Bireysel temel
5. Konu alanı temeli
6. Ekonomik temel
1. Sosyal Temel Programları, bireyin sosyal gelişimini ve toplama uyumunu sağlayacak biçimde hazırlanmalıdır. Bunu yaptığı takdirde program toplumsal temel üzerine oturmuş olacaktır.
2. Psikolojik Temel Eğitim psikolojisi, programın bilimsel temelidir. Eğitim psikolojisinin bulguları programları doğrudan doğruya etkiler. Psikoloji, bilimsel araştırmalarla bireyin daha iyi tanınmasını dolayısıyla eğitim etkilerine yön verilmesini sağlar.
3. Felsefi Temel Programlar felsefi görüşler üzerine kurulur.Felsefi iki türlü kendini gösterir.Birincisi gurup olarak bir felsefi görüşün etrafında toplanırlar.Diğeri de bireysel olarak bir felsefi görüşü itibar edilir. Programların hedef ve amaçlarının tespitinde felsefenin rolü bir hayli büyüktür.Amaçların düzene konulmasında felsefe etkili olmaktadır.
4. Bireysel Temel Birey programın en önemli temelidir.Bütün çabalar insan içindir.Amaçlar insan için düzenlenir, konular insan için seçilir, yaşantılar insan için aranır.Birey tam anlamıyla tanınmalı ve programla ilgili tüm çalışmalar ona göre düzenlenmelidir.
5. Konu Alanı Temeli Eğitimde çok değişik konu alanları vardır.Bunlar okullarımızın ilgili alanlarına ve öğrencilerimizin düzeylerine göre programlara dağıtılmıştır.
6. Ekonomik Temel En güzel biçimde düzenlenmiş olan bir program okulun hem ekonomik şartlarına uyması, hem de okul için en iyi program demektir.
EĞİTİM PROGRAMI ÇEŞİTLERİ
1. Eğitim Programı Okulun okul içi ve dışındaki bütün durumlarda arzu edilen sonuçlara ulaşmak için giriştiği çabaların tümü olarak tanımlanır.
2. Öğretim Programı Derslerde okutulacak konuları, bunların amacını, her dersin sınıflara göre haftada kaç saat okutulacağını ve öğretim metotlarını, tekniklerini gösteren kılavuzdur.
3. Müfredat Programı Eğitim öğretim için amaçlar ilkeler, teknikleri belirtilmiyor okutulacak konular teker teker sıralanıyor.
4. Ders Programı Dersin amacı, muhtevası, öğretme ve öğrenme süreçleri ve değerlenmeden oluşan programlardır.
http://www.rehberim.net/forum/baska-yere-sigmayanlar-222/95522-egitim-programi.html#ixzz23LNo53m4
http://www.rehberim.net/forum/baska-yere-sigmayanlar-222/95522-egitim-programi.html#ixzz23LNo53m4
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder